Titel-illustratie bestaande uit een lijntekening en tekst. De lijntekening stelt een kind voor dat naar een teddybeer kijkt. De tekst luidt steun je intersekse kind, een gids voor ouders. Onderaan de illustratie zijn de logos van de vier betrokken organisaties weergegeven: IGLYO, OII Europe, EPA, en NNID.

Een gids voor ouders van intersekse kinderen. Samengesteld door IGLYO, OII Europe, EPA en NNID.

Inhoudsopgave
Inleiding
Advies voor ouders
Veel gestelde vragen
Medische ingrepen
Met je kind praten over intersekse
Met anderen praten over je intersekse kind
Met professionals over je kind praten
Over deze publicatie

Inleiding

Wat is intersekse?
Is het een jongen of een meisje? Dit is de vraag die overal ter wereld wordt gesteld wanneer iemand bevalt. Veel ouders zullen die vraag zonder nadenken beantwoorden. Maar voor een aanzienlijk aantal zal het antwoord ingewikkelder zijn.

Intersekse is een overkoepelend begrip dat gebruikt wordt om een breed scala aan natuurlijke geslachtsvariaties te beschrijven. Intersekse personen worden geboren met een lichaam dat niet past binnen de geldende maatschappelijke normen van man of vrouw. De geslachtskenmerken en het lichaam van intersekse mensen zijn gezonde variaties van de menselijke geslachten.

Soms is intersekse al zichtbaar bij de geboorte, soms wordt het zichtbaar in de kindertijd, en bij weer anderen duurt het tot de puberteit of zelfs tot de volwassenheid. Er is ook een groep waarbij de zichtbare verschillen zo gering zijn dat ze er nooit achterkomen dat ze intersekse zijn.

Er zijn vele verschillende manieren waarop variaties van geslachtskenmerken kunnen voorkomen. Een kind kan geboren worden met een grotere clitoris of een kleinere, of een anders gevormde penis. Soms is een kind bij geboorte uiterlijk typisch vrouwelijk, maar blijkt het niet-ingedaalde testikels te hebben. En soms blijkt een typisch mannelijk uitziend kind een baarmoeder of eierstokken te hebben. In sommige gevallen zal een meisje niet beginnen met menstrueren of zal een jongen juist wel beginnen met menstrueren. Andere kinderen kunnen een hormoonhuishouding hebben die anders is dan van een “meisje” of een “jongen” wordt verwacht.

Deze variaties zijn natuurlijk en komen vaker voor dan je zou denken. Er is aangetoond dat ten minste 1 op de 200 mensen intersekse is (van Lisdonk 2014a1van Lisdonk J. Leven Met Intersekse/DSD - Een Verkennend Onderzoek naar de Leefsituatie van Personen Met Intersekse/DSD. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 18 juni 2014 2014. Rapport Nr. 2014-15. ) en sommige bronnen stellen dat tot 1,7% van de mensen enige variatie in hun geslachtskenmerken heeft (Blackless 20002Blackless M, Charuvastra A, Derrijck A, Fausto-Sterling A, Lauzanne K, Lee E. How Sexually Dimorphic Are We? Review and Synthesis. American Journal of Human Biology. 2000;12:151-166. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6300(200003/04)12:2<151::AID-AJHB1>3.0.CO;2-F ).

Geslachtskenmerken

De geslachtskenmerken kunnen worden onderverdeeld in primaire geslachtskenmerken en secundaire geslachtskenmerken:

  • Primaire geslachtskenmerken zijn al aanwezig bij de geboorte. Deze omvatten de chromosomen van de persoon, genitaliën, voortplantingssystemen, gonaden en hormoongevoeligheid en -productie.
  • Secundaire geslachtskenmerken worden zichtbaar tijdens de puberteit; bijvoorbeeld borstgroei, gezichtsbeharing, menstruatie, adamsappel, lichaamsvorm, spiermassa en vetverdeling.

Deze gids is gemaakt door IGLYO, OII Europe en EPA. Het heeft tot doel het onderwerp te introduceren, advies te geven over hoe je je intersekse kind het beste kunt ondersteunen en waar je meer informatie kunt inden. De versie die u nu leest is door Stichting NNID, Nederlandse organisatie voor seksediversiteit, aangepast aan de situatie in Nederland.

[fusion_al_duobutton primary_link=”/instapniveau/sjik-inhoudsopgave/” primary_text=”INHOUDSOPGAVE” primary_title=”” primary_target=”_self” primary_attributes=”” primary_modal=”” show_primary_popover=”yes” primary_popover_title=”Inhoudsopgave” primary_popover_content=”Lees ook de andere hoofdstukken van Steun je intersekse kind – Een gids voor ouders.” primary_popover_placement=”top” primary_popover_trigger=”hover” secondary_link=”/instapniveau/sjik-inhoudsopgave/sjik-advies-voor-ouders/” secondary_text=”ADVIES VOOR OUDERS” secondary_title=”” secondary_target=”_self” secondary_attributes=”” secondary_modal=”” show_secondary_popover=”yes” secondary_popover_title=”Advies voor ouders” secondary_popover_content=”Als je erachter komt dat je kind intersekse is, kan dat voor jou als een verrassing komen. Je kunt veel dingen voelen en denken als gevolg van dat nieuws. ” secondary_popover_placement=”top” secondary_popover_trigger=”hover” center_option=”icon” center_text=”” center_icon=”fa-user-alt fas” orientation=”horizontal” orientation_mobile=”yes” alignment=”center” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”homepage-duobutton” current_button_style_modify=”center” primary_icon=”fa-arrow-alt-circle-left fas” primary_icon_position=”left” secondary_icon=”fa-arrow-alt-circle-right fas” secondary_icon_position=”right” icon_divider=”no” primary_icon_divider_color=”” primary_icon_divider_hover_color=”” primary_button_gradient_top_color=”” primary_button_gradient_bottom_color=”” primary_button_gradient_top_color_hover=”” primary_button_gradient_bottom_color_hover=”” primary_accent_color=”” primary_accent_hover_color=”” primary_popover_title_bg_color=”” primary_popover_content_bg_color=”” primary_popover_textcolor=”” primary_popover_bordercolor=”” secondary_copy_primary_colors=”yes” secondary_copy_primary_popover_colors=”yes” secondary_icon_divider_color=”” secondary_icon_divider_hover_color=”” secondary_button_gradient_top_color=”” secondary_button_gradient_bottom_color=”” secondary_button_gradient_top_color_hover=”” secondary_button_gradient_bottom_color_hover=”” secondary_accent_color=”” secondary_accent_hover_color=”” secondary_popover_title_bg_color=”” secondary_popover_content_bg_color=”” secondary_popover_textcolor=”” secondary_popover_bordercolor=”” center_color=”#ffffff” center_accent_color=”#000000″ icon_divider_center=”yes” icon_divider_center_color=”#ffffff” type=”flat” bevel_color=”” border_width=”0″ size=”large” span=”” equal_width=”no” standard_border_radius=”pill” top_left_radius=”” top_right_radius=”” bottom_right_radius=”” bottom_left_radius=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /]

Referenties

1van Lisdonk J. Leven Met Intersekse/DSD - Een Verkennend Onderzoek naar de Leefsituatie van Personen Met Intersekse/DSD. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 18 juni 2014 2014. Rapport Nr. 2014-15. ISBN 978 90 377 0705 2.
2Blackless M, Charuvastra A, Derrijck A, Fausto-Sterling A, Lauzanne K, Lee E. How Sexually Dimorphic Are We? Review and Synthesis. American Journal of Human Biology. 2000;12:151-166. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6300(200003/04)12:2<151::AID-AJHB1>3.0.CO;2-F
 Jong kind zit op de grot en speelt met een teddybeer. Lijntekening gemaakt in een enkele pennenstreek.
1van Lisdonk J. Leven Met Intersekse/DSD - Een Verkennend Onderzoek naar de Leefsituatie van Personen Met Intersekse/DSD. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau, 18 juni 2014 2014. Rapport Nr. 2014-15. ISBN 978 90 377 0705 2.
2Blackless M, Charuvastra A, Derrijck A, Fausto-Sterling A, Lauzanne K, Lee E. How Sexually Dimorphic Are We? Review and Synthesis. American Journal of Human Biology. 2000;12:151-166. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6300(200003/04)12:2<151::AID-AJHB1>3.0.CO;2-F